De slotavond

Op de slotavond willen we iets alternatiefs doen. Iets anders. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar de meeste leden vinden het leuk om eens heel wat anders te doen.

Johan de Haas (li) neemt de Schoenmakersbeker in ontvangst uit handen van teamcaptain Menno H.

Intermezzo
Voor aanvang deelde teamcaptain Menno H. nog even de Schoenmakersprijs (de prijs voor degene die het beste heeft gepresteerd in de externe competitie – red.) uit voor het B-team. Die ging naar Johan met 4,5 uit 7! (NB De A is gewonnen door Jeffrey met 6 uit 6, en de C door Jelle K. met 2 uit 3 – red.)

Opzet slotavond
Vorig jaar was de opzet van de slotavond Fischer-schaak of random of 960 schaak. Vond ik heel leuk en ook leerzaam. Dit jaar gingen we voor Brains-en-Hands schaak. Mooi Nederlands woord. Hierbij is het de bedoeling dat er in paren wordt gespeeld, waarbij de een een stuk noemt en de ander zo’n stuk moet zetten. B.v. zegt de een ‘PION’ dan moet de ander kiezen uit een van de 8 pionnen en doet een zet. Tja, welke pion bedoelt mr. Brains en moet je 1 of 2 stappen zetten? Je weet het niet. Dus dat kost wel dubbel tijdgebruik: eerst bedenken welk stuk en welke zet en dan de ander weer bedenken: wat bedoelt hij nou weer in hemelsnaam met voor de zesde keer toren!
Kortom, 15 min in deze opzet is gewoon snelschaak. Dan werd er tot overmaat van ramp ook nog telkens van partner gewisseld. Nou je snapt nu al: ik heb niet gewonnen.
We hadden 4 man per bord, 2 op wit en 2 op zwart. Marcel wilde liever een potje snelschaak en Herman deed met hem mee. Roel offerde zichzelf op als fulltime wedstrijdleider en had al speelschema’s voorbereid en zo bleven er 16 spelers over.

Eerste ronde
Het eerste potje speelde ik met Jelle K tegen Thom en Menno H. Ik was de H en hij de B. Jelle wilde voorzichtig opbouwen, maar ik deed agressieve zetten. Dat ging helemaal fout, want Jelle moest daardoor steeds langer denken en in tijdnood gaf ik alle stukken weg. 

Tweede ronde
Het tweede potje was met Menno H. tegen Frank en Ignace. Nou, die hadden elkaar gevonden hoor en wij gingen roemloos van het bord.

Derde ronde
Samen mét Ignace zat ik op één lijn. En de tegenstanders Frans en Jelle K. werden opgerold. 

Vierde ronde
Nu weer met Frans tegen Thom en Frank. Frans speelde een onbekende Scandinavische gambiet. Zeker met het snelschaakeffect raakte ik geheel de weg kwijt en zaten de H en de B bij Frans en riep ik de verkeerde stukken.

Vijfde ronde
Toen een potje met broer Johan tegen Menno H. en Frans en dat liep geweldig, maar in het eindspel en nog slechts 52 seconden op de klok riep Johan ‘PION’. Ja, welke dan? Ik kan alleen pionnen weggeven, hoor. Denk denk denk, oooh nou zie ik het. Ik kan gewoon op a4 slaan, maar dat kostte 50 sec. Dus 2 sec later door de klok. In een potje met veel stukken voor. Huillie huillie.

And the winners are …
Twee van die lange schakers (Frank en Jelle V.) werden gedeeld eerste met 5 uit 5. Sterk gespeeld mannen.
Daarna werd al het bier opgedronken, werden er sterke verhalen verteld en werd het seizoen uitgeluid.

Uw verslaggever Paul

 

De eindstand en alle uitslagen:

De eindstand, winnaars zijn Frank P. en Jelle V. Van harte!

De uitslagen

Bladwijzer de permalink.

Één reactie op De slotavond

  1. Maaijveld zeggen:

    Wat een leuk verslag, Paul, ik zag het helemaal voor me, jammer dat we er niet bij konden zijn. En nog bedankt voor de ‘live’ foto’s, waardoor ik het commentaar kon horen en dus toevoegen aan het stripverhaal 🤣🤣🤣.
    De foto met Jelle K. en Frans op de compilatie is ook intrigerend als je naar de arm van Frans kijkt … Of …? Precies, hij is van Jelle K! (Denk ik …). Kortom, mooie ingrediënten voor een gezellige slotavond van het seizoen!.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *